Rygsmerter

Rygsmerter, hold i ryggen, discus prolaps

Behandling af årsagerne til dine rygsmerter

Rygproblemer, rygsmerter, ondt i ryggen, stivhed i ryggen, rygøvelser.

60– 80% af befolkningen vil opleve rygsmerter i deres liv og hvert år oplever 15-20 % af befolkningen smerter fra ryggen.

Ondt i ryggen er den mest hyppige smerteproblematik for mennesker over 45 år.

80% af alle mennesker vil dog komme sig over akutte smerter fra lænden efter 3 dage til 3 uger, med og uden behandling.

Op til 90% af smerter fra lænden vil være gået over inden for 6-12 uger.

Nogle af de mest hyppige symptomer på rygsmerter og lændesmerter som vi ser hos CPH osteopati i København.

• Hekseskud/låsning/hold i ryggen
  • Rygsmerter og graviditet.
  • Stivhed i ryggen, især om morgenen eller efter at have siddet ned.
  • Generel ubehag murrende smerter i ryggen
  • Træthedsfornemmelse i ryggen.
  • Skarpe smerter især ved bevægelse
  • Smerteudstråling til balle eller ben.

Hvert eneste symptom har en forskellig smertetype (murrende, prikkende, stikkende, jagende, dump mv.) og netop smertetypen er vigtig for en osteopat. Det er ofte smertetypen der indikere for osteopaten hvilken struktur i din ryg der gør ondt (knogle, muskler, led, nerver mv.) og hvad der skal undersøges ærmere.

For en osteopat er smerte ikke bare smerte, det er således en vigtig del af undersøgelse at kunne identificere præcis hvilken struktur der er årsagen til smerterne, for derved at kunne sætte ind med korrekt behandling.

Årsager til rygsmerter, hold i ryggen, ondt i ryggen mv.

Pludelige smerter i ryggen kan opstå i alle aldre, men alderen spiller en betydelig rolle i udviklingen af smerter i ryggen over tid – der er ingen tvivl om, at ryg smerter forekommer hyppigst hos den ældre del af befolkningen især i lænden.

Discus degeneration

Er en del af det at blive ældre og kan opstår i de fleste led i hvirvelsøjlen. Degenerationen er en nedbrydning af vores discus skiver mellem ryghvirvlerne. Det varierer fra person til person hvor meget og hvor hurtigt en disc degeneres.

Nedbrydningen kan medføre inflammation i leddene og kan give lokale og udstrålende smerter. Hvis degeneration er årsagen til dine problemer opfattes smerten typisk som murrende. Smerterne kan forværres i siddende position, når man bøjer sig forover, løfter tungt eller roterer. Aktivteter som løb og vandring forværre ligeledes smerterne.

Smerterne kan bedres ved at aflaste ryggen i liggende position og undgår aktiviteter der gør ondt. Smerterne kan forsvinde af sig selv når vi passerer 60 år. Røngten billeder vil kunne bruges til at diagnosticere og afgøre graden af discus degeneration.

Styrketræning af berørte områder har god effekt på at nedsætte rygsmerterne.

Discus prolaps

Er en udposning af den geleagtige discuskerne, som bryder igennem discusskivens bindevævsring og ledbånd bagud mod rygmarvskanalen. Her kan prolapsen trykke på nervene i ryggen og give udstråling til benene. Det ses oftest i 30-50 års alderen, som følge af begyndende slid af discusskiverne. Discusprolaps kan opstå i hele rygsøjlens forøb, men 90% af alle discusprolapser opstår i lænderegionen.

Symptomer på discusprolaps kan være lokale smerter i lænden, ofte med strålende smerter ned i benet, under knæniveau, med føleforstyrrelser og nedsat kraft af muskulaturen tilfølge.

I 90% af tilfældende vil man behandle prolapserne konservativt, hvilket betyder uden operation, og består oftest af aflastning og træningsøvelser.

Rigtig mange mennesker lever dog med discusprotusion eller discusprolaps uden symptomer. Det er ikke selve prolapsen der gør ondt, men den inflammation der opstår i discus skiven og nerveroden.

Facetledslåsning

Det er det man i daglig tale kender som et hold i ryggen eller et såkaldt hekseskud.

Det er de små ledforbindelser mellem to ryghvirvler der låser sig fast. Det kan opstå pludseligt efter en bevægelse og vil begrænse bevægeligheden af ryggen. Det kan give smerte jag og kan opstå i hele rygsøjlen. Der er mange årsager til det kan opstå, overdreven fysisk stress af kroppen, dårlige arbejdsstillinger, ensidigt gentaget arbejde, pludselige hurtige bevægelser, stress mv.

Problemet kan løses lokalt med en manipulation (knæk) eller mobilisering, men det bør altid undersøges hvad den bagvedliggende årsag til problemet er. I osteopatien ser man ofte, at problemer med bevægeligheden af et organ, kan begrænse bevægelighenden af ryggen og dette kan medføre låsninger i ryggen.

Der findes et væld af årsager og symptomer på rygsmerter og andre årsager til rygsmerter kan være:

• Scoliose (Medfødt skævhed),
  • Spondylolistese ( fremadglidning af en hvirvel i forhold til underliggende hvirvel),
  • Spinal stenose (Forekommer når området omkring rygmarven indsnævres, hvorved der lægges pres på rygmarven og de spinale nerver)
  • Slidgigt
  • Scheuermann (ryg derformitet)

mv.

Hvordan bliver jeg smertefri - fri for rygmsmerter?

En osteopat kigger helhedsorienteret på kroppen og undersøger og behandler alle kroppens systemer, muskler, led, nervesystem, organsystem, blodsystem, lymfesystem og det kranielle system.

Alle systemerne har en direkte påvirkning på hinanden og det er derfor afgørende for heling af rygsmerter, at de samarbejder optimalt. Der kan været simple årsager til akutte smerter i ryggen som kan løses på en enkelt behandling, men det er langt fra altid tilfældet og det er altid vigtigt med grundig udredning.

Osteopatisk behandling af ondt i ryggen, rygsmerter og lændersmerter

En osteopat er interesseret i at finde årsagen til dine ryggener, derfor bliver hele kroppen undersøgt for at osteopaten kan finde og behandle den bagvedliggende årsag. Dette vil sikre at smerterne ikke kommer igen. Det er også vigtigt at finde den struktur der gør ondt og sikre at der er optimal blodgennemstrøming hertil

Osteopaten skal ydermere sikre sig, at ryghvivlerne i ryggen kan bevæge sig og kan behandle leddene og muskulaturen lokalt med manipulationer (knæk) og mobiliseringer hvis det skønnes nødvendigt.

Osteopaten kan behandle de organer der har med immunforsvaret at gøre, for at sikre, at det fungerer optimalt, så kroppen hurtigt kan slå inflammationer ned. Læs mere om vigtigheden af organbehandling her

Det er også vigtigt, at arbejde med det kranielle system og derved sikre god balance i mellem vores nervesystemer og sørge for at kroppen kan få ro til at hele af sig selv.

HVAD KAN DU SELV GØRE?

Det vigtig at have en god kropsholdning og al bevægelser som udgangspunkt godt. Du bør reducere stress, smide overflødige kilo, spise sundt, dyrke motion og få nok søvn.

Du skal variere dine arbejdsstillinger ofte og få bevæget dig i dit daglige virke.

Hos CPH Osteopati på Amager i København S, Osteopater i København, kan vi behandle alle typer af rygsmerter. Skæv ryg. Scoliose. Låsning i ryggen. Hekseskud. Diskusprolaps. Facetleds Syndrom. Hold i ryggen. Træthed, tunghed og generelt ondt i ryggen. Smerter hold låsning i alle ryghvirvler. Lumbago. Smerter mellem skulderbladene. Låsninger mellem skulderbladene. Iskias. Myoser. Lændesmerter.

Bestil tid hos CPH Osteopati på Amagerbro i København online.