Forstoppelse

Forstoppelse og skjult forstoppelse

Forstoppelse og Mavesmerter Osteopati behandling

Forstoppelse - kan behandles med osteopati.

Forstoppelse betyder at man har afføring mindre end 3 gange om ugen og en fjerdel af toiletbesøgene ender med særlig hård afføring der er sammenlignelige med små hårde kugler.

Ca. 20 % af den vesteuropæiske befolkning lider af forstoppelse, så det er en ret almindelige tilstand. Forstoppelse medfører ofte symptomer som ondt i mave, oppustethed, dårlig mave, hård mave, luft i maven og generelt mavesmerter.

Forstoppelse - behandling af osteopat.

Forstoppelse rammer bredt i befolkningen især børn og babyer lider af forstoppelse, men forstoppelse hos gravide ses hyppigt.

Lider man af forstoppelse generelt betyder det, at vores muskler i tarmen og nerverne ikke arbejder helt målbevidst sammen. Problemerne opstår oftest i den sidste del af tyktarmen. Forstoppelsen viser findes på forskellige niveauer, startende fra forbigående forstoppelse f.eks. på udenlands rejser, forstoppelse pga. sygdom, forstoppelse grundede stressede perioder, til forstoppelse der er så hårdnakkede at det bliver et permanent problem.

Især den sidste form for forstoppelse er det vi møder på klinikken hos CPH Osteopati. Fælles for alle typerne af forstoppelse er at de opstår pga. vaneændringer, stress og undtagelses situationer, vores tarm er et vane dyr der bedst kan lide faste trygge rammer og rutiner.

Skjult forstoppelse

Mange af os kender til eller har hørt om forstoppelse, men skjult forstoppelse kender ikke alle til, men mange har det også uden at vide det.

Folk med skjult forstoppelse vil ofte have afføring hver dag, men det betyder altså ikke, at deres tarm er blevet udtømt ordentligt. En skjult forstoppelse forekommer, når tyktarmen har en funktionsforstyrrelse og der derved ophobes afføring i små udposninger i tarmen. Ved skjult forstoppelse har man ofte et normalt afførings mønster men man lider ofte af symptomer som oppustethed, mavesmerter, luft i maven, falsk trang til at gå på toilet, problemer med at føle sig tømt mm.

Undgå forstoppelse, Osteopatens råd.

Du kan selv gøre nogle simple få tiltag for, at hjælpe dit tarmsystem tilbage i topform og slippe for forstoppelses symptomer.

Spis fibre, de motiverer tarmen til at arbejde.

Drik vand, uden vand er det nyttesløst at spise fibrene, fordi når fibrene bliver tilsat vand svulmer de op, og tvinger tarmen til at arbejde.

Lyt til kroppen, hvis den har toilettrang skal du adlyde signalerne med det samme.

Probiotika og Præbiotika kan genstarte din tarm og sætte fut i fordøjelsen.

Vær aktiv og bevæg dig. Gå en tur. Moderat bevægelse kan løsne op for den hårde mave.

Hvis disse hverdagstips ikke har den ønskede effekt står vi altid klar til at hjælpe, da problemet til forstoppelse problemerne kan stamme fra dit nervesystem nærmere betegnet din vagus nerve.

Vagus nerven - Osteopati hjælper din fordøjelse.

Vagus nerven er vores 10. kranie nerve og den der overordnet styrer fordøjelsen, samt hele den vigtige del af vores nervesystem, der har med restitution og afslapning at gøre, nemlig vores parasympatiske nervesystem. Nerven udspringer fra nakken og går hele vejen ned gennem koppen, gennem mellemgulvet og spreder sig til fordøjelsesorganerne.

Hos vagus nerven er 30 % af nervefibrene motoriske og kontrollerer fordøjelsen og cirka 70 % af nervefibrene er sensoriske fibre. Nervus Vagus overvåger således også vores fordøjelse og sender signaler tilbage til hjernen via nakken. Derfor kan forstoppelse og andre mavesmerter medføre, spændinger, låsninger og smerter fra nakken.

En optimalt fungerende vagus nerve hjælper dig til bedre hukommelse. Det giver også et styrket immunforsvar, optimal fordøjelse, mindre inflammation og bedre nattesøvn.

Tredages reglen ved forstoppelse

Tager du afføringsmidler pga. forstoppelse skal du kende til tredages reglen. Tyktarmen består af 3 dele opstigende del, vandrette del og nedstigende del.

Ved toiletbesøg tømmes oftest kun den sidste 1/3 del af tarmen. I løbet af de næste 24 timer fyldes den op igen og processen gentager sig.

Tager man afføringsmidler tømmes hele tyktarmen og der kan gå 3 dage før man igen har behov for at komme på toilettet. I denne periode fristes mange til igen at tage afføringsmidler, men i sådanne tilfælde skal man holde igen.

Efter indtagelse af stærke afføringsmidler bør man lade tarmen få ro i to dage og først på tredje dagen overveje, om man igen har behov for at hjælpe afføringen på vej med piller.

Årsager til forstoppelse

Der findes mange årsager til forstoppelse og her er de mest almindelige årsager oplistet

• For lidt fibre eller for meget fedt i maden.
  • For lidt fysiskaktivitet
  • Medicin
  • Mælk
  • IBS (Irriteret tyktarm)
  • Undertrykkelse af toilettrang.
  • Graviditet
  • Arvæv i tarmen
  • Dysfunktioner i nervesystemet
  • Sygdomme som MS, Parkinsons, hjerneblødning

Osteopatisk behandling af forstoppelse

Osteopat behandling af forstoppelse går ud på at genskabe optimal balance i kroppen, så den kan komme til at fungere optimalt og derved ikke have behov for medicin, for at komme af med afføringen.

Derfor behandles tarmene lokalt med manuelle teknikker for at løsne op for bevægeligheden og øge blodgennemstrømningen. Der bliver også fokuseret på at frigive rygsøjle -og nakkehvirvler samt kranielle behandlingsmetoder for at genskabe balance i nervesystemet.

Derudover kommer vi med forslag til kost, motion og livsstil da dette også spiller en stor rolle når man har forstoppelse.

Book tid i dag.