Kæbeproblemer

Kæbesmerter, kæbeskurren, kæbeklik

Skævt bid, klik fra kæben og kæbesmerter behandles med osteopati

Kæbeproblemer og ondt i kæben

Problemer med kæben er et hyppigt problem for mange mennesker. Man oplever det typisk når man taler, tygger, gaber, drikker, spiser mv.

Typiske symptomer på problemer med kæbeleddet er klik, knæk, kæbesmerter, asymmetrisk bid, nedsat bevægelighed i kæben og skurren fra kæbeleddet.

Problemer kan stamme fra selve leddet, ledkapslen, musklerne eller disken i leddet. Kæbeleddet er et komplekst led, hvor åbne-bevægelsen først starter med en rotation af kæben og derefter et glid, lukke-bevægelsen gør det omvendte.

En dysfunktion i disse bevægelser kan medføre hovedpine, nakkesmerter, svimmelhed og spændinger i ansigts- eller tyggemuskulaturen.

Kraftige kæbesmerter kan ligeledes medføre tinnitus - en ringen eller summen for ørerne. Det kan være ledsaget af flere symptomer som nedsat hørelse, smerter i og omkring ørerne og balanceproblemer.

Kæbeleddets effekt på kroppen

Kæbeleddet har stor indflydelse på resten af kroppen og bliver også meget let påvirket af andre strukturer i kroppen.

Menneskekroppen er dækket af bindevæv, som strækker sig gennem hele kroppen og forbinder kroppens mulsker og led. Bindevævet strækker sig helt fra top til tå og også på kæbeleddet.. Derfor kan problemer i eksempelvis ankel, knæ eller hofte påvirke kæbeleddet og dens funktion, hvorfor det er vigtigt at undersøge hele kroppen.

Nerven der forsyner kæben hedder Trigeminusnerven, den kommer fra kraniet og styrer bl.a tygge funktionen. Problemer i kæben påvirke nervens funktion og omvendt kan problemer med nerve systemet eller selve nerven påvirke kæbeleddes funktioner.

Trigeminusnerven anses for at være ansvarlig for ca. 35 % af den samlede proprioceptiske funktion i kroppen også kaldet ledstillingssansen. Propriceptionen har stor betydning for kroppens balance og koordination evner og derfor kan der være en sammenhæng mellem kæbeproblemer og forstuvning af f.eks et ankleled.

Kæbeleddets problemer kan også forbindes med emotionelle, traumatiske og psykiske problemer, da muskulaturen i og omkring kæbeleddet har relation til det autonome nervesystem. Kæbeleddet er også enormt følsomt overfor stress og mange har tendens til at tygge sammen eller spænde i kæbeleddet, bevidst og ubevidst.

Osteopatisk behandling af kæbeproblemer og kæbesmerter.

Osteopaten undersøger om kæben er årsagen til problemet eller, om problemerne har årsag et andet sted i kroppen. Ofte findes problemerne et helt andet sted i kroppen end der hvor problemet føles. Når man har behandlet årsagerne til kæbeproblemerne handler det om at minimere spændinger i kæbemuskler, øge blodcirkulationen i området samt løse evt. problemer med nerveforsyningen.

Osteopaten skal sørge for optimal funktion og bevægelighed i og omkring kæbeleddet, her tænkes især på nakken og kraniets bevægelighed.

Kæbeproblemer, CPH Osteopati.

Kæbesmerter, smerter i kæben, bidproblemer, problemer med bid, skævt bid, skæv kæbe, klikken, klik i kæben, låsning kæbe, kæbelåsning, spændt kæbemuskler, spændt kæbe (spændinger i kæben), skurrende kæbeled, ondt i kæben, kæbeproblemer, tinnitus, hovedpine, migræne, ondt i hovedet, ondt i tanden, ondt i nakken, nakkesmerter, nakkeproblemer, tandproblemer, rette tænder, tandkorrektion. København, Amager, Osteopat.