Skuldersmerter

Skuldersmerter

Osteopati behandling til dine skuldersmerter og skulderproblemer

Anatomi

Skulderen er et kompleks led bestående af selve skulderleddet som er et kugleled, men også med vigtige tilhørende led, skulderbæltet, der dannes via kraveben ind til brystbenet og via skulderbladet som glider på vores brystkasse på ryggen. Alle disse led kan betegnes som én enhed der danner skulderen.

Smerter i skulderen, osteopati kan hjælpe.

Skulderen er ofte sæde for mange smerter og fejlfunktioner. Det er et led med stort bevægeudslag og sammenholdt med den ringe mekaniske stabilitet der er i leddet, giver det et sårbart område for skader. Det skønnes at 80% af alle skulderskader er sekundære og skyldes andre problematikker i kroppen. Den smertegivende struktur kan være mange ting lige fra en delvist til en helt overrevet sene eller en irriteret og forstørret slimsæk, som skaber pladsproblemer under bevægelse.

Skulderen bruges til mange forskelige bevægelsestyper der stiller store krav til leddet. På den ene side er der f.eks en kastebevægelse som er en hurtig og meget kraftfuld bevægelse og på den anden side langvarige statiske belastninger med løftet skulder og arm, som det ses i mange arbejdssituationer f.eks foran computer.

Fejlfunktionene i en skulder der kan føre til smerter kan være svære at finde, idet mange led og muskler bliver aktiveret, til selv de minstre bevægelser. Den kliniske diagnose og undersøgelse er derfor svær og ofte kompliceret.

Behandling af skuldersmerter med osteopati

Hos CPH Osteopati behandler vi selve skulderen og tilhørende led. Men en vigtig del af osteopatien er at vi ser på din krop som en helhed.

For at hjælpe dig af med dine skulderproblemer, arbejder vi med bevægeligheden andre steder i kroppen. Det kan være i din hånd, albue, nakke eller brystkasse. Vi bruger manipulation, muskel- og fasciateknikker for at forbedre dit blodomløb ud til armen, så du hurtigere kan hele og derved komme af med smerterne.

Nedsat bevægelighed i bækken, lænd og hofter– eller måske låsninger i ryggen er også relevante og vil have vores opmærksomhed i behandlingen af dine skuldersmerter.

Det kan være svært at give en skulder tilstrækkelig med ro da den bliver brugt meget i almindelige daglige gøremål, hvorfor behandling og genoptræning kan være langvarig og kræver tålmodighed både fra behandleren og klienten.