Sportsskader

Sportsskader

Osteopatisk behandling af alle typer sportsskader

Hos CPH Osteopati på Amager i København har vi lang erfaring med behandling af alle typer af sportsskader, hvad enten der er tale om elitesports udøvere eller motionister. Da vi, udover at være uddannede Osteopater, er uddannede fysioterapeuter har vi mange års klinisk erfaring inden for træning, genoptræning og rehabilitering.

Over 50% af alle danskere får en sportsskade i løbet af livet og tallet er, grundet den voksende interesse for træning, stødt stigende.

Sportsskader kan generelt inddeles i 3 kategorier, akutte skader, overbelastnings skader og kroniske skader.

Akutteskader opstår pludseligt og kommer ofte som følge af et fald eller en tackling f.eks i fodbold, men det kan også være en momentan overbelastning som medfører fibersprængning eller en forvridning af en ankel.

Behandlingen foregår efter RICE-princippet, Rest – Hvile, Ice – nedkøling af vævet for at undgå hævelse, Compression – Hvor der ligges pres på det beskadige område, Elevation – hvor man løfter den beskadiget legemes del over hjertehøjde.

Overbelastningsskader opstår over tid. Det sker ofte hvis man ikke får hvil nok i mellem sine træningspas eller hvis kroppen skal kompensere pga. nedsat bevægelighed et eller flere steder i kroppen.

Kroniskeskader opstår fordi kroppens selvhelende mekanismer ikke er i stand til at reparere kroppen. Dette kan være fordi det skadede område ikke får tilstrækkeligt af nærringsstoffer og blod. Det kan skyldes at man ikke giver kroppen nok tid og ro til at komme sig, men det kan også være funktionelle hjerte, lunge problemer der er årsagen.

Osteopatisk tilgang.

Det er vigtigt at finde frem til præcis hvilken struktur der er årsag til smerterne, ledbånd, muskel, knogle, blodkar, nerver mv.

Dernæst handler det om at finde årsagen til smerterne, det kan som nævnt tidligere være manglende bevægelighed i en anden struktur i kroppen. Osteopaten bruger den helkropsorientede undersøgelse og behandling til at finde frem til årsagerne.

Målet er at genoprette kroppens evne til selv at kunne hele det beskadiget område. Alle systemer (muskuloskeletal systemet, nervesystemet, blod- og lymfesystemet, organsystemet og kranio-sakral systemet) i kroppen skal alle kunne fungere både individuelt og i samarbejde. Derfor behandler osteopaten helhedsorienteret.

HYPPIGSTE SKADER

Blandt de mest hyppige skader vi møder hos CPH Osteopati på Amager i København kan nævnes;

Løberknæ, springerknæ, skuldersmerter , akillesene smerter, fibersprængninger, iskiassmerter, discusprolapser, rygsmerter, hoftesmerter, knæsmerter, ondt i ryggen, ondt i nakken, ankelsmerter, fodsmerter, ondt i skulderen.

Vi behandler atleter inden for mange typer af sportsgrene bl.a håndbold, fodbold, badminton, svømning, løb, triatlon, cykling, mountainbike, basketball, volleyball, crossfit, vægtløftning, styrketræning, bodybuilding mv.