Thorasic outlet syndrom

Thorasic outlet syndrome

Føleforstyrrelser og nedsat kraft i armen der skyldes TOS.

Thorasic outlet syndrom (TOS) giver snurrende fingre, sovende fornemmelser i armen mv.

Oplever du føleforstyrrelser og prikkende, stikkende, summende eller sovende fornemmelser ned i armen eller i fingrene? Måske har du kramper og kolde hænder, eller oplever varme hænder og en tunghedsfornemmelse?

Har du ondt i skulderen, albuerne, underarmene eller håndleddene især efter arbejde?

– Så kan det være fordi du får afklemt de arterier, vener og nerver der fører ud i armen - dette kaldes thorasic outlet syndrome. Læs videre for at finde ud af hvordan du kan hjælpe dig selv.

Generelt om TOS - hvorfor har jeg sovende fingre eller nedsat kraft i armen eller hånden.

Den engelske betegnelse for brystkasse er thorax. Outlet kan oversættes til åbning og et syndrom kan betegnes som en samling af symptomer og tegn, som er typiske for en bestemt tilstand.

Thoracic outlet syndrome er således betegnelsen for en indsnævring i en af de porte der hvor store blodårer, vener samt nervekomplekset ’brachialis’ passerer. De porte hvor afklemningen hyppigst sker er porten mellem scalener musklerne, porten under det øverste ribben og kravebenet, eller under brystmuskulaturen (pectoralis minor syndrome).

Thoracic outlet syndrome (TOS) er en tilstand hvor pleksus brachialis, nerverne til armen, eller blodårerne bliver klemt, hvis dette sker, kan et eller flere af de ovennævnte symptomer opstå og foruden kan det medvirke til seneskehindebetændelse, tennisalbue, golfalbue, overbelastede håndled, skuldersmerter, skulder impingement, slimsækinflammation og meget mere.

Symptomerne på TOS, Osteopatisk betragtning,

Der findes 3 typer af TOS alt efter hvilken struktur der bliver afklemt.

• Neurologisk TOS, nervekompression, som er en mest hyppige form. 95% af alle tilfælde af TOS falder under denne kategori.

Neurologisk TOS viser sig ved svaghed af muskulaturen i armen som kan virke 'død', føleforstyrrelser, prikkende hånd og stikkende fornemmelser i underarm og eller fingre

Nakkesmerter og hovedpine især i baghovedet hænger også ofte sammen med neurologisk TOS.

• Venøst TOS er kompression af hovedvenen, dette opstår i 4% af tilfældene og kan give hævelser af armen, blå/rød farvet hud og en fornemmelse af varme og tunghed i hele armen.

• Arterielt TOS som er kompression af arterierne sker i 1% af tilfældene og opleves tit med kolde hænder, bleg hud, smerter og kramper i underarmene. Dette problem forværres ofte under aktivitet. Det er ikke altid muligt at skelne de tre typer af TOS fra hinanden da strukturerne følges tæt ad og kan blive klemt samtidig. Derfor kan flere af den ovennævnte symptomer være tilstede samtidig.

Årsager.

• Uheld der involverer piskesmæld.
  • Kontorarbejde.
  • Dårlig holdning.
  • Dårlige arbejdsstillinger.
  • Låst ribben.
  • Problemer med kravebenet, evt. tidligere brud.
  • Låste nakkehvirvler.
  • Spændt nakke muskulatur.
  • Spændt hals muskulatur.
  • Spændt bryst muskulatur
  • Andre strukturelle problemer

Osteopatisk tilgang.

Osteopatien bestræber sig på at behandle årsagen til smerterne. Derfor vil osteopaten med meget specifikke test forsøge, at afdække hvor problemet opstår, hvilken struktur der bliver klemt og hvor i hvilken port afklemningen sker.

Den osteopatisk behandling vil begynde med en evaluering af det kranio-scarale system, for at sikre en god balance mellem kroppens nervesystemer.

Behandlingen vil derefter fokusere på, at løsne op de steder hvor afklemningen sker. Der skal derfor fokuseres på led samt muskel -og fasciebehandling omkring nakken, ryggen og skulderen.

Dette kan gøres ved manipulations og mobiliserings teknikker af nakke hvirvler, ryg hvirvler, ribben og kraveben samt MET teknikker for de muskler som har indflydelse på de involverede led. Du kan læse mere om osteopatiske teknikker her.

Det overordnede formål er selvfølgelig, at frigøre de klemte strukturer og genoprette normal blod -og nerveforsyning til armen.

Da årsagen til problemet ofte primært er af biomekanisk karakter spiller holdningen en betydelig rolle i forbindelse med TOS. Det er derfor vigtigt med øvelser og god vejledning i forhold til dette.

Dette kan du selv gøre.

Problemet forsvinder ikke af sig selv og det kræver i langt de fleste tilfælde en aktiv indsats af patienten foruden den osteopatiske behandling. Det er derfor vigtigt at omlægge vaner og rutiner om for at kunne afhjælpe problematikken.

Du bør:

• Fokusere på din kropsholdning.
  • Dyrke motion minimum 30 min. dagligt.
  • Forbedre dine arbejdsstillinger.
  • Bruge hæve/sænke bord.
  • Reducere stress
  • Lave udstrækningsøvelser for brystmuskulatur og nakke muskulatur.
  • Styrke ryggens muskulatur.
  • Styrke din coremuskulatur.

Hos CPH Osteopati har vi årelang erfaring med at behandle føleforstyrrelser og prikkende, stikkende, summende eller sovende fornemmelser ned i armen og fingrene. Der kan være en mere alvorlig bagvedliggende årsag til denne slags symptomer og derfor bør du få udredt dine smerter og problemer hos en fagprofessionel. Du kan booke tid online, eller kontakte os via mail her for at høre nærmere. Klik her.