Inkontinens

Inkontinens

Inkontinens og osteopati

Cirka en halv million danskere lider af vandladningsproblemer. Her er der ofte tale om de meget hyppige to typer af inkontinens, nemlig, stress-inkontinens og trang-inkontinens.

Stress-inkontinens, som stort set kun rammer kvinder, er en manglende evne til at holde på urinen under aktiviteter så som, grin, hoste, nys, hop, løb, træning eller andre anstrengelser. Det anslåes at det er op i mod 170.000 kvinder der lider stressinkontinens.

Årsager til inkontinens

Årsager til stress-inkontinens kan være:

• Graviditet
  • Efter fødsel
  • Generelt svækket bækkenbund
  • Arvæv
  • Overvægt
  • Kronisk hoste
  • Svækket blæremuskulatur
  • Dårlig urinladningsmønster (holder sig for længe)

Trang-inkontinens er en meget pludselig trang til at skulle tisse, en trang så stærk at man ikke kan holde sig længe nok til at nå på toilettet. Det ses ofte hos den ældre del af den kvindelige befolkning.

Årsager til trang-inkontinens kan være:

• Hyperaktiv blære.
  • urinvejsinfektion
  • Stort væskeindtag

Behandling af inkontinens hos osteopat

Ved behandling af inkontinens skal årsagen klarlægges.

Som osteopat vil man undersøge blæreren og de omkringliggende organer og muskler. Dette kan gøres både med interne og externe teknikker. Osteopaten vil lige ligedes undersøge og behandle lænden og korsbenet og den nerveforsyning der er til blæreren. Findes der et problem her kan manipulationsteknikker af ryg og korsben komme på tale i behandling af begge tilfælde af inkontinens.

Ved stress inkontinens hvor der er tale om svaghed i muskulaturen, kan der være tale om at påbegynde øvelser for at styrke muskulaturen. Det kan dog også være arvæv der er med til at give problematikken f.eks efter kejsersnit. Her vil osteopaten undersøge og behandle evt arvæv, der kunne være årsag til manglende eller dårlig bevægelighed af blæreren og dens lukkemuskel.

Hos CPH Osteopati behandler vi ofte inkontinens og der er vores dygtige kvindelige osteopat Ane Opstrup der har lang erfaring og special kurser i interne og externe teknikker der står for behandlingen.

Kontakt os i dag for at booke end tid klik her

Osteopatisk behandling af inkontinens