Organbehandling

Behandling af organer og immunforsvar

5 grunde til at osteopaten fokuserer på dine organer.

• Osteopati kan hjælpe på blodgennemstrømningen i kroppen til vitale organer og forbedre sundheden.
  • Ved behandling af organer kan man optimere immunforsvaret og gør dig mere modstandsdygtig.
  • Osteopati kan smidiggøre bindevævet omkring organerne hvilket vil forbedre bevægelighed i bl.a bækken, ryg og nakke.
  • Osteopatisk behandling af organerne kan forbedre din generelle heling og resitutionstid.
  • Behandling af bindevæv og organer er essentielt for at behandle kroppen som en helhed.

BOOK TID ONLINE KLIK HER - ELLER RING TIL OS PÅ 32 96 60 02

Hvad er osteopati, hvad laver en osteopat, hvorfor er osteopati så effektivt.

Som osteopat arbejder man i alle kroppens systemer, det muskuloskeletale (muskler og led), det viscerale (organer og kredsløb) og det cranio-sacrale (kraniet – rygsøjle - korsben)

Selvom kendskabet til osteopati for mange er begrænset, ved flere, at en osteopat ofte behandler patienter ved at trykke dem i maveregionen, dette er der en meget god grund til.

Bevægelser som et menneske laver foregår hovedsageligt i det muskuloskeletale system, f.eks. når vi går og leddene bevæger sig, hofteled, knæled, fodled mv. Bevægelser i det muskuloskeletale system har en indflydelse på vores organer, dette kaldes morticitet.

Bevægelse af organerne i kroppen foregår også via automatik, hjertet der slår, vejrtrækningsmusklen og peristaltiske bevægelser i tarmene.  Organer i kroppen har "ledforbindelser" med muskulaturen, skelettet og andre organer. Som osteopat ser man således, et hvert organ der støder op til en anden struktur som en ledforbindelse. Disse ledforbindelser påvirker hinanden, og de bør som udgangspunkt være mobile i forhold til hinanden, for at have optimal kropsfunktion.

Et organ der er immobilt kan påvirke bevægelsen og smidigheden af de muskler og led som de støder op til f.eks. lunger som sidder på thorax (brystryggen).  Immobile organer kan være årsagen til smerter i hele ryggen. Det er ofte også årsagen til, at rygsmerterne bliver ved med at komme igen, på trods af at man har fået behandlinger hos en fysioterapeut eller en kiropraktor.

Klassisk medicin anerkender, at organer der er mangler bevægelighed har nedsat funktionalitet.

Behandling med fokus på nervesystem og organer

Det er her, at osteopati spiller en stor rolle. For lige som man kan lave smidigheds strækøvelser for at få bedre bevægelighed i baglåret, så kan en osteopat manuelt evaluere og identificere organer der har nedsat funktionsniveau, som følge af manglende mobilitet og behandle dette og de gener det måtte medføre i muskler og led.

Når en osteopat behandler et organ, manipulerer han bindevævet rundt om organet, og forsøger at optimalisere blodforsyningen samt nerveforsyningen til den pågældende struktur. Således skabes der gode forudsætninger for at organet udfører sine funktioner optimalt. Hjerte og lunger forsyner kroppen med ilt, nyrer og lever renser kroppen for giftstoffer og tarmsystemet optager nærring og udskiller hvad kroppen ikke længere har brug for. Disse mekanismer er særdeles vigtige for hele kroppen, og i særdeleshed for muskler og led, som jo belastes hele dagen. En osteopat behandler derfor ikke bare den struktur som gør ondt, men forsøger derimod at skabe optimale forhold for kroppen set som en helhed.

Nogle af de mest hyppige årsager til, at personer har behov for behandling af deres organer er:

Efter flere operationer har optil 90% nedsat organ mobilitet

Efter en Gynækologiskoperation har 70% nedsat organ mobilitet

Operationer for blindtarmsbetændelse giver 50% nedsat mobilitet i området og omkring liggende organer.

• Fald eller slag kan medføre microblødninger, hvilket vil resultere i dårlig organ funktion og mindre mobilitet.
  • Irriteret tyktarm.
  • Autoimmune sygdomme.
  • Inflammationer og infektioner, hvilket medfører små dannelser af arvæv.
  • Scoliose/medfødt skæv ryg og andre strukturelle problemer i det muskoloskeletale system.
  • Nedsat funktion af vejrtrækningsmusklen, diafragma.
  • 20% af alle personer, der ikke har fået fortaget operationer, har nedsat organ mobilitet, pga et eller flere af ovenstående punkter.

Konsekvenser af organer der ikke har optimal funktion kan være:

Listen er ikke udtømmende

Hos CPH Osteopati kan vi behandle en lang række er problematikker relateret til dine organer. Kontakt os gerne med dit problem, så kan vi fortælle dig hvordan vi kan hjælpe.

forstoppelse, irritabeltyktarm, bedre immunforsvar, heling, osteopati københavn