Achillessenebetændelse

VI HAR STADIG ÅBEN FOR OSTEOPATISK OG FYSIOTERAPEUTISK BEHANDLING

Vi kan fjerne dine achillessenesmerter

Osteopati til din achillessene er effektivt fordi:

• Vi sørger for at optimere blodgennemstrømningen, så du heler hurtigere ved at frigøre arterier og nerver til området.
  • Vi søger for at behandle årsagen til smerterne, ved at behandle både, fod, ankel, knæ, hofte og ryg.
  • Vi giver de korrekte øvelser tilpasset til din krop og din situation,  hvad end du er elitesportsudøver eller motionist
  • Vi supplerer behandlingen med shockwave, akupunktur og lokal manuel behandling.
  • Vi sørger for et varig resultat så skaden ikke kommer igen via instruktion i korrekte fysioterapeutiske øvelser.

Herunder kan du læse det du har behov for at vide vedr. achillesene betændelse. Du kan læse om behandlingsmetoder, hvorfor osteopati er så effektivt, men du kan også få råd og vejledning til selv hjælp. Hvis du ønsker at se øvelser du nemt kan lave derhjemme så klik her.

- BOOK TID ONLINE KLIK HER

- KONTAKT CPH OSTEOPATI 93888303

- AFDELINGER: AMAGER | BALLERUP | KØGE

Achillessene smerter, Achillessenebetændelse, overbelastet achillessene, Amager, København, Køge, Ballerup. Bliv smerte fri. Få øvelser.

Bliv klogere på Achillessenebetændelse  / Akillessenebetændelse.

Denne problematik kaldes også for achilles tendinit, akillesenebetændelse, achillesene smerter, overbelastet achillessene og er den mest udbredte sene overbelasningsproblematik blandt sportsaktive mennesker. Vi behandler achillesenebetændelse og betændt achillessene samt achillesene smerter effektivt med osteopati, fysioterapi, træning, akupunktur og shockwave, læs mere senere.

Ved achillessenebetændelse sidder smerterne ofte lokalt, 2-6 cm over hælbenet, da senen her er mest sårbar. Længerevarende achillessenebetændelse kan udvikle kalkaflejringer som stivgør senen og derved nedsætter bevægelse af anklen og blodgennemstrømningen til området. I sidste ende kan længerevarende achillessenebetændelse medføre, at senen bliver svag og mere sårbar overfor achillesseneruptur. Det er derfor altid vigtigt, at behandle achillesene problemer inden tilstanden udvikler sig.

Achillessenes anatomi.

De synlige muskler på læggen er kendt som gastrocnemerne. Disse to muskler samles i et bredt senebånd der danner achillessenen.

På forkanten af achillessenen hæfter den 3. af de store lægmuskler, soleus, denne muskel er flad og ikke synlig med det blotte øje.

Soleus musklen udgør achillessenen sammen med gastrocnemerne.

Achillessenen fæster på hælknoglen og hjælper lægmusklerne til at strække foden (plantar flektere) og at bøje (flektere) knæet. Achillessenen er kroppens tykkeste og stærkeste sene og får nervesignaler fra kroppens største nerve, iskias nerven.

Årsager til overbelastet achillesene og achillessene smerter.

De typiske årsager til achillessenebetændelse er overbelastning, nedsat styrke, flexibilitet, og forkert træningsbelastning.

Achillessenesmerter kan opstå hos alle mennesker men det er primært hos sports og idrætsaktive man ser problemet.

Træningsaktiviteter som basketball, fodbold, håndbold, volleyball, badminton m.m. hvor kombination af løb og hop indgår, er der hvor der hyppigst opstår achillessenebetændelser, achillessene smerte, achillesseneruptur, achillessene tendinitis mv.

I Danmark viser nyere studier, at der i reumatologisk praksis kommer over 2000 patienter om året med denne lidelse, hvor 75% skyldes sport og 25% skyldes degenerative forandringer.  Det kan ramme folk i alle aldre og kan også skyldes mindre belastende aktiviteter som f.eks gåture.

Osteopatisk tilgang til achillessene betændelsen.

Det er først og fremmest vigtigt at nedsætte og eller tilpasse aktivitetsniveauet for, at undgå yderligere forværring af problemerne.

Dernæst handler om at sikre optimal blodgennemstrømning til achillessenenm, så denne kan ophele.

Osteopater behandler derfor blod -og nerveforsyning til achillessenerne ved at sikre, at deres veje fra bækkenet ned gennem benet til foden er frie. Derfor bør der altid være fokus på, at få ryg, bækken og knæet til at bevæge sig optimalt og smertefrit. For mere viden om rygsmerter kan du læse her.

Det kan også være nødvendigt at behandle immunforsvaret, som primært sidder i leveren og fordøjelses kanalen, for at sikre at kroppen selv kan hele området. En meget vigtig del af rehabiliteringen ligger i øvelser og aflastning af senen, se mere herunder.

ØVELSER FOR ACHILLESSENEBETÆNDELSE

Hos CPH Osteopati & Fysioterapi i København,  Ballerup og Køge giver vi altid korrekt træningsvejledning og achillessene øvelser baseret på den nyeste viden på området. Vi er nemlig også færdiguddannede fysioterapeuter.

Træning er ofte nødvendig i kampen mod akut, sub-akut og kronisk akillessenebetændelse.

Styrketræning og stræk af lægmuskler med det formål at styke, smidiggøre senen og øgeblodgennemstrømningen nødvendigt for, at optimere forholdene i og omkring akillessenen.​

Langvarige overbelastningsbetingede seneskader sammenlignes ofte med et isbjerg idet, størstedelen af seneinflammationen er symptomfri og kun de værste “10%” af inflammationen i senen giver symptomer. Når man er symptomfri, kan man derfor forsat have “90%” af de skadesbetingede seneforandringerne, og det er derfor vigtigt, at genoptræningen forsætter i flere måneder efter symptomerne er svundet, inden senen belastes maksimalt. Ellers vil risikoen for tilbagefald og bristninger øges betydeligt.

Her er vores forslag til øvelser for achillessenen.

Skærmbillede 2020-07-29 kl. 17.48.55
Skærmbillede 2020-07-29 kl. 17.20.53