Albuesmerter

Vi behandler dine albuesmerter

Osteopati til dine albuesmerter er effektivt fordi:

• Vi sørger for at optimere blodgennemstrømningen så du heler hurtigere.
  • Vi søger for at behandle årsagen til smerterne, ved at behandle både, nakke, ryg, skulder,  albue og hånd.
  • Vi giver de korrekte øvelser tilpasset til din krop og din situation, hvad end skaden skyldes kontor arbejde,
    sport, træning mv.
  • Vi supplerer op med shockwave, akupunktur, lokal manuel behandling samt kost og træningsråd
  • Vi har lang erfaring og sørger for et varigt resultat så skaden ikke kommer igen,

BOOK TID ONLINE KLIK HER - ELLER RING 32 96 60 02

Læs videre her for at blive klogere på albueskader og smerter i albuen og for at gode råd og vejledning.

Har du ondt i albuen, forstuvet albuen, en albue der låser, eller måske tennisalbue, golfalbue, musearm eller kontoralbue så kan vi hjælpe med øvelser og osteopatisk behandling, læs mere senere.

Tennisalbue (epicondylitis lateralis)

En stor del af underarmens muskler, der har til opgave at bøje håndleddet bagover og strække fingrene, hæfter på det udvendige knoglefremspring på albuen. Tennisalbue er en overbelasning i disse sener. Smerterne provokeres ofte ved at tage i et dørhåndtag eller vride en klud.

Golfalbue (epicondylitis medialis)

En stor del af underarmens muskler, der har til opgave at bøje i håndleddet og fingrene, hæfter på det indvendige knoglefremspring på albuen (epicondylus medialis). Golfalbue er en betegnelse for overbelasning i disse sener. De provokeres gerne på samme måde som en tennisalbue, men smerterne sidder på modsatte side af leddet.

Musearm (kontoralbue)

Musearm er ikke en rigtig diagnose, men mere en betegnelse over generelle smerter, for mange spændinger eller andre gener fra albuen, underarmen og/eller hånden.

Årsager til albuesmerterne.

Ved gentagne ensartede belastninger, som f.eks. ved kontorarbejde med mus og tastatur eller sportsgrene som tennis og styrketræning, overskrides muskelfæstet styrke. Der kommer derved mikroskopiske bristninger i senen og specielt ved senefæstet, hvilket medfører en overbelastningstilstand med senebetændelse tilfølge. Dette er en advarsel om at belastningen på vævet bør reduceres, hvis ikke vil der opstå en kronisk ”betændelse”, der er vanskelig at behandle. Jo længere tid du døjer med skaden, jo længere tid kan behandlingen risikere at varer.

Årsagerne kan være mekaniske, hvor der er fejlstilling i selve albueleddet eller håndleddet. Det kan også være spændinger i de muskler og fascier der omgiver albuen, som er skyld smerterne.

Neurologiske årsager til albueproblemer kan opstå, hvis de nerver der kommer fra nakken eller ryggen. som forsyner albuen, bliver afklemt. Således kan låste led i ryg og nakke være årsag til albueproblemer.

Der kan være vaskulære årsager til albuesmerter. En optimal blodforsyning til og fra det skadede område er essentielt for at kroppen kan hele problemet. Derfor er alle de områder der har indflydelse på blodforsyningen, altså brystkassen, ryggen, skulderen, overarmen m.m. meget vigtige at undersøge.

Osteopatisk tilgang til behandling af albuen

Ofte opstår årsagen til en tennisalbue, golfalbue eller musearm således andre steder i kroppen. Problemerne kan altså starte fra nakken, halsen eller skulderen hvor blod -og nerve tilføjelse til armen bliver komprimeret.

Den osteopatiske behandling vil derfor altid starte med en grundig undersøgelse af, hvad der er årsag til tennisalbuen, golfalbuen eller musearmen.

En behandling kan starte med at osteopaten løsner led i nakken eller ryggen, f.eks. gennem manipulationer for at frigøre nerver. Derefter løsnes relevante fascier og muskler der potentielt kan afklemme på blodkar og nerver der fører ud til albuen. Læs mere om den osteopatiske behandling her,

Hos CPH Osteopati kommer vi også med gode råd og vejledning til aflastning af muskulaturen omkring tennisalbuen, golfalbuen, musearmen og instruerer i genoptræningsøvelser. Det kan også være relevant at se på kosten hos den enkelte og forsøge med antiinflammatorisk kost.

Til sidst kan der være relevant med lokal behandling af overbelastede strukturer i albuen med f.eks. akupunktur som du kan læse mere om her eller shockwave som er meget effektiv, se her.

tennisalbue, golfalbue, kontoralbue, albuesmerter, ondt i albuen, osteopat københavn, fysioterapi, osteopati