Hælspore og hælsmerter

Lider du af hælspore eller hælsmerter?

Osteopati til dine hælsmerter smerter er effektivt fordi:

• Vi sørger for at optimere blodgennemstrømningen til smerteområdet så du heler hurtigere.
  • Vi søger for at behandle årsagen til smerterne, ved at undersøge behandle hele kroppen, dvs ryggen, bækken, hoften, knæ,
    ankel, fod, samt organer, bindevæv, fascier mv
  • Vi giver de korrekte øvelser tilpasset til din krop og din situation, hvad end skaden skyldes overbelastning, arbejde, sport
    eller uheld,
  • Vi supplerer op med lokal manuel behandling og bruger ofte både shockwave og akupunktur for at åbne det bedste resultat.
  • Vi sørger for at din behandling er en kombilation af både osteopati og fysioterapi der inkluderer relevante øvelser, for at opnå
    et langvarigt resultat, så smerten ikke kommer igen,

BOOK TID ONLINE KLIK HER - ELLER RING TIL OS PÅ 32 96 60 02

Hvad er en hælspore? - bliv smertefri med osteopati, læs mere her.

Selve ordet hælspore bliver i daglig tale brugt om generelle hælsmerter. Men der kan være mange forskellige årsager til hælsmerter.

Selve hælspore er i virkeligheden inflammation i tilhæftningen af vores svangsene (fascia plantaris) dér hvor den fæster sig på
hælknoglen, calcaneus.
Selve inflammations tilstanden kan over tid medføre en forkalkning af svangsenen, hvor den hæfter på hælknoglen. Det er kroppens naturlige forsøg på at beskytte/forstærke senen mod bristninger eller anden skade. Navnet 'hælspore', stammer i fra beskrivelsen af røntgenbilleder. På røntgenbilleder kan man ofte se en lille 'udtrækning' eller en spore på hælknoglen, der hvor svangsenen hæfter. Tidligere troede man, at det var denne spore, der var årsag til smerterne, men denne spore kan også være tilstede hos symptomfri mennesker.

Symptomer på hælspore og hælsmerter

Har man hælspore er der ofte en udtalt ømhed på indersiden af hælen.

Det bliver typisk værre ved hop, løb og trappegang, men kan i slemme tilfælde også være tilstede under almindelig gang. Det er oftest smerter når man har siddet stille og skal op og i gang.

Facitis plantaris smertebehandling med osteopati.

Er lige som betegnelsen for en hælspore, en inflammation i svangsenen.

Denne inflammation kan dog sidde i hele svangsenens forløb. Klinisk kan det være svært at skelne hælspore fra facitis plantaris, da symptomerne er ens, hvilket også gælder selve behandlingen og genoptræningen. Derfor bliver de tit forvekslet eller bare slået sammen under en fællesbetegnelse, hælspore.

Osteopatisk behandling af hælspore og hælsmerter.

Det er først og fremmest vigtigt, at starte med at nedsætte og tilpasse aktivitetsniveauet for at undgå yderligere inflammation og irritation så helingsprocessen kan starte.

Dernæst handler det om at øge blodgennemstrømningen og nervetilførslen til området.

Dette gøres ved at sikre, at blodkar og nerverne til området, som stammer fra vores ryg og bækken, er frie. Osteopater undersøger og behandler derfor altid bækken, ryg, knæ og ankel hvis man lider af hælsmerter.

Vi undersøger og behandler evt. også på organsystemet, især fordøjelsesorganerne, da det er her immunforsvaret sidder og det er sidste ende dét, der skal hjælpe med til at fjerne inflammationen og hele vævet.

Lokalt behandler vi med shockwave, da det er en yderst effektiv lokalbehandling, ca. 80% oplever forbedring og smertelindring ved denne type af behandling.

Hælsmerter og hælspore skal trænes væk og derfor kombinerer vi altid med øvelser. Vi giver instruktion i relevante hælspore øvelser, med den nyeste viden inden for genoptræning og rehabilitering.