Hjernerystelse

Blid osteopatisk behandling af hjernerystelse

Osteopati til hjernerystelse hjælper fordi:

• Vi sørger for at behandle med blide osteopatiske kranio sacrale teknikker.
  • Vi søger for at behandle årsagen til syptomerne, ved at undersøge hvordan dit kranie bevæger sig og behandle nakkemuskler og led, samt hele ryggen og bækkenet.
  • Vi har den nyeste viden og kommer med råd og vejlede tilpasset til netop din krop og din situation.
  • Vi supplerer op med akupunktur, lokal manuel behandling samt kost og træningsråd hvor det skønnes nødvendigt.
  • Behandling er en kombination af både osteopati og fysioterapi, for at opnå et langvarigt resultat, så syptomerne ikke kommer igen,

Læs videre her for at vide mere om hjernerystelse og osteopati

25.000 danskere bliver hver år diagnogsticeret med hjernerystelse.

Hjernerystelsen opstår typisk efter efter et fald eller lignende, hvor slaget til hovedet er så kraftigt at hjernen påvirkes.

Denne påvirken medfører, at der kan opstå hævelse i eller imellem lagene der beskytter hjernen. Omkring 60 % af alle der bliver ramt vil være symptomfri efter et år, men i mange tilfælde kommer hjernerystelsen til at følge vedkommende i lang tid. Man behøver ikke at have været bevistløs for at få hjernerystelse og derfor er det enormt vigtigt, at man er opmærksom på symptomerne

hjernerystelse, svimmelhed, hovedpine, ondt i nakken, ondt i hovedet, osteopati, fysioterapi Ballerup og København

Symptomer på hjernerystelse

• Hovedpine
  • trykkende fornemmelse i hovedet
  • Nakke smerter
  • Kvalme/opkast
  • Svimmelhed
  • Sløret syn
  • Balanceproblemer
  • lyd/lysfølsom
  • Koncentrationsbesvær
  • Hukommelsesbesvær
  • Udmattethed

Symptomer som fire ud af 10 ofte kommer til at lide af efterfølgende er hovedpine, migræne, svimmelhed, træthed, kvalme og lys- og lydfølsomhed.  Du kan læse mere om osteopatisk behandling af hovedpine og migræne her.

Osteopatens råd til dig med hjernerystelse.

Hjernerystelse kan være en stor belastning for din krop og den vil derfor have brug for tid til at komme sig. Hjernerystelse er en alvorlig ting der kan komme til at følge dig i mange år, hvis du ikke tager tilstanden alvorligt. Det kan derfor være nødvendigt med en sygemelding fra arbejdet eller, at gå på nedsat tid i en periode, begrænse fysisk aktivitet og sociale arrangementer. Mange oplever det går langsomt med at komme sig og ofte vil der også være tilbagefald efter en fremgang. Det er derfor vigtigt at forstå at hjernen ikke i samme omfang kan klare påvirkninger som tidligere og dette skal respekteres. Selvom det kan være svært at have tålmodighed, så er det, når alt kommer til alt, det vigtigste og går det ikke fremad eller stagnerer fremgangen skal man ofte blusse ned for nogle aktiviteter.  Andre gode råd kan være:

• Foretag dig kun een ting ad gangen.
  • Prioriter din søvn og hvile også i løbet af dagen
  • Spis sund og varrieret
  • Sørg for rigelig med vand
  • Vær fysisk aktiv men ikke for meget
  • Reducer stress fra hverdagen
  • Hav tålmodighed

Hvorlænge vare min hjernerystelse?

Varighed af symptomer efter en hjernerystelse er meget varierende. Nogle får blot få symptomer i få dage eller uger men andre udvikler mere alvorlige symptomer som kan tage længere tid. Hvis symptomer varer ved efter et år kan det betegnes postcommotionelt syndrom (PCS) . Med diagnosen postcommotionelt syndrom er det herefter svært at spå om hvor lang tid symptomer efter hjernerystelse varer ved. I sjælnde tilfælde kan symptomer ikke fjernes.​

Hjernerystelse og søvn

​Et slag på hovedet vil, hvis diagnosen hjernerystelse er konstateret, forårsage blødning eller et "blåt mærke" på hjerne eller hjernehinder. Dette er  en enorm belastning for selve hjernen men også for de systemer der holder hjernen og miljøet i hjernen sundt og raskt. Nyere forskning viser at hjerneaktiviteten om natten er højere end den er i løbet af dagen. Her restituerer hjernen ved at rydde op, sorterer og bearbejder indtryk som den er blevet udsat for i løbet af dagen. Derfor vil et traume på hjernen (hjernerystelse) påvirke søvnen, som kan blive forringet.​ Dårlig søvn kan føre til dårlig heling hvilket kan skabe en ondt cirkel. Denne cirkel kan brydes med osteopatisk behandling, råd og vejledning.

Hjernerystelse og børn

Voksne såvel som børn kan opleve hjernerystelse. Dog er symptomer efter hjernerystelse ofte mere alvorlige og hyppige. Børns vitalitet er højere end ved voksne, hvorfor de hurtigere kommer ofter et hårdt slag på hovedet. Børn har ligeledes ingen sygdomshistorie som voksne, hvilket betyder at der ikke er kompensationer, fejlstillinger og andre fysiske gener i kroppen der kan medføre at hovedtraume udvikler længerevarende symptomer. ​

Hjernerystelse behandles effektivt hos CPH Osteopati. Vi har klinik i København og Ballerup.

Osteopatisk behandling af hjernerystelse.

Hos CPH Osteopati ser vi en stor andel af patienter med hjernerystelse og vi har derfor meget erfaring med diagnosticering og behandling af følgegenerne.

Vi undersøger bevægeligheden i og omkring kraniet samt bevægeligheden af hjernehinderne, typisk gennem kraniosacral terapi.. Vi sørger for at hjernen får tilstrækkelig blodcirkulation til og fra kraniet. Vi undersøger om kraniet får optimal nerveforsyning fra nakkehvirvler og at alle kranienerver fungerer optimalt, læs mere om behandling af organer her

Ofte kan der opstå nakkeproblemer med spædninger eller låsninger til følge, hvilket vil også undersøger og behandler. Tilgangen til hjernerystelses patienter er som udgangspunkt blid, men kan godt fremkalde reaktioner i kroppen dagen eller dagene efter.

Skærmbillede 2020-07-29 kl. 17.48.55
Skærmbillede 2020-07-29 kl. 17.20.53