Hovedpine/migræne

Har du hovedpine eller migræne?

Osteopati til mod hovedpine og migræne er effektivt fordi:

• Vi behandler med blide osteopatiske teknikker lokal omkring kraniet for at lette din smerter, men behandler hele
    kroppen som en helhed.
  • Vi søger for at behandle årsagen til smerterne, ved at prøvet at intificere migræne triggerne og behandle dem.
  • Vi giver de  øvelser råd og vejledning om motion tilpasset til din krop og din situation.
  • Vi sørger for at optimere blodgennemstrømningen til og fra hovedet for hurtigere heling.
  • Vi sørger for at tilpasse forløbet til den enkelte, da der er store individuelle forskelle på hvordan hovedpine og
    migræne påvirker kroppen

- BOOK TID ONLINE KLIK HER

- KONTAKT CPH OSTEOPATI KØBENHAVN 32 966 002

- KONTAKT CPH OSTEOPATI BALLERUP 93 888 303

Læs videre her om hovedpine behandling hos CPH Osteopati i København og Ballerup

Hovedpine er en af de mest hyppige årsager til sygefravær blandt danskerne. Hver 3. dansker har på et tidspunkt søgt hjælp hos den praktiserende læge for at komme deres hovedpine til livs.

Forekomsten af hovedpine kan grundlæggende deles ind 2 hovedgrupper. Spændingshovedpine og migræne.

Spændingshovedpine

Spændingshovedpine er den mest almindelige hovedpine som ca 70% af befolkningen oplever. Årsagerne til hovedpinen kan være meget forskellig fra person til person.

Hovedpinen føles som en spænding eller et tryk inde i hovedet. Det er ofte en svagere smerte som kan være kronisk men som kan forværres af nogle specifikke bevægelser eller aktiviteter.

Symptomerne er ofte mekanisk udløst af muskel smerter/myoser i muskulaturen i nakken, låste led i rygsøjlen hele vejen ned til korsbenet eller spændinger på forsiden i brystkassen og især halsen.

Hovedpinen er ikke farlig men udvikler sig ofte i løbet af dagen hvor den bliver tiltagende værre.

Dårlige arbejdsstillinger, ensidigt gentaget arbejde, dårlig holdning, for lidt søvn, for lidt motion og stress er nogle af årsagerne bag spændingshovedpiner.  Uheld som piskesmæld (whiplash) og hjernerystelse kan også medføre disse spændingshovedpiner

Migræne og osteopat behandling

Migræne er en hovedpine af mere seriøs karakter og har betydeligt kraftigere symptomer end andre typer af hovedpiner. Ca. 9% af befolkningen lider af migræne og det rammer oftest kvinder.

Migræne er karakteriseret ved at hovedpinen kun sidder i den ene side af hovedet. Den kommer i anfald og varer fra 4 – 72 timer. Den er ofte ledsaget af kvalme og opkastninger og ofte er man lys .og lyd følsom når migrænen er på sit højeste.  Migræne kan både forekomme med og uden aura, som er et forvarsel om at migrænen er på vej.

Af andre typer af hovedpiner kan nævnes hormornrelateret hovedpine, som ofte opstår i forbindelse med menstruation eller stofskifte problemer. Hortons hovedpine som er en voldsom klyngehovedpine i kortere anfald og cervicogen hovedpine som stammer fra nakken og minder om spændingshovedpine.

Typiske symptomer på hovedpine eller migræne

Spændinger i nakke og eller i skuldrene som trækker op til hovedet. Hovedpinen kan medføre svimmelhed, kvalme, utilpashed og trykkende fornemmelse i tindinger.

Symptomer på migræne kan ofte forveksles med de tidligere nævnte typer af hovedpine (spændingshovedpine, cervicogen hovedpine og hormonrelateret hovedpine) men symptomerne er længerevarende og er kraftigere. Smerter i tindinger, smerter i pande eller baghoved, dunkende (pulserende, pressende) smerte i hovedet, synsforstyrrelser og tinnitus kan ofte opleves.

Under migræneanfald kan der ligeledes opleves ofte lyd- og lysoverfølsomhed,  koncentrationsbesvær, opkast og utilpashed.

Osteopatisk tilgang til behandlingen.

En osteopat kigger helhedsorienteret på kroppen og undersøger og behandler alle kroppens systemer, muskler, led, nervesystem, organsystem, blodsystem, lymfesystem og det kranielle system.

Alle systemerne har en direkte påvirkning på hinanden og det er derfor afgørende at de samarbejder optimalt. Der kan være simple årsager til din hovedpine, som kan løses på en enkelt behandling, men det er langt fra altid tilfældet og det er derfor vigtigt med grundig udredning.

Hvad kan du selv gøre?

Det er vigtigt, at have en god kropsholdning for ikke at belaste kroppen (nakke, ryg, skuldre) forkert. Du bør reducere stress, smide overflødige kilo, spise sundt, dyrke motion og få nok søvn. Du bør ligeledes få hjælp til, at have de optimale arbejdsstillinger på din arbejdsplads.

Hos CPH Osteopati på Amager i København , behandler vi alle de årsager som kan føre til din hovedpine. Det kan være; nakkesmerter, rygsmerter, skæv ryg, scoliose, låsning i ryggen, diskusprolaps, facetleds syndrom, hold i ryggen, smerter mellem skulderbladene. Låsninger mellem skulderbladene, myoser, muskelspændinger, piskesmæld, hjernerystelse og meget mere.

- BOOK TID ONLINE KLIK HER

- KONTAKT CPH OSTEOPATI KØBENHAVN 32 960 6002

- KONTAKT CPH OSTEOPATI BALLERUP 93 888 303

Migræne og hovedpine behandling med Osteopati i København og Ballerup. Autoriserede osteopater og fysioterapeuter. Dygtige og kompetente behandlere på Amagerbro og Industriparken