Iskiassmerter

Bliv fri for Iskiassmerter

Iskias iskiassmerter øvelser osteopati fysioterapi københavn

Osteopati til dine iskias smerter er effektivt fordi:

• Vi kender din krop - Alle vores behandlere har to statsautoriserede uddannelser til både osteopat og fysioterapeut og vi behandler dagligt iskias smerter.
  • Vi sørger for at  behandle de strukturer, knogler, led, ledbånd og muskler der potentielt kan afklemme Iskiasnerven.
  • Vi søger for at behandle årsagen til smerterne, ved at undersøge og behandle hele kroppen, dvs ryggen, hoften, knæ, ankel, fod, bækkenets organer, bindevæv, fascier mv
  • Vi giver de korrekte fysioterapeutiske øvelser tilpasset til din krop og din situation, hvad end skaden skyldes overbelastning, graviditet, arbejde, sport eller uheld,
  • Hos os er din behandling kombination af både osteopati og fysioterapi, for at opnå et langvarigt resultat, så smerten ikke kommer igen,

BOOK TID ONLINE KLIK HER - ELLER RING TIL OS PÅ 32 96 60 02

Iskias og Osteopat behandling.

Her kan du læse mere om iskiasnerven, osteopati behandling af iskias smerter, især hvis du har en iskias nerve der sidder i klemme eller har iskias smerter om natten, Her på siden kan du kan blive klogere osteopatens forslag til iskias øvelser og hvordan du selv kan lindre iskias smerter, Vidste du at akupunktur kan være effektik mod iskias problemer, det kan vi også hjælpe med.

Symptomer på iskias smerter, iskias, iskias problemer.

Iskias er brugt i daglig tale som fællesbetegnelse for smerter i lokalt i lænden, smerter i  ballen og smerter baglåret, men det varierer typisk meget fra person til person hvordan smerterne opfattes.

Iskiasnerven (nervus Ischiadicus) er kroppens længste nerve. Den udspringer fra lænderyggen og korsbenet, går ned af baglåret, hvor den forgrener sig og fortsætter hele vejen ned til foden.

Grundet det lange forløb og de mange indsnævringer nerven passerer, er der risiko for irritation og afklemning af nerven. Hvis iskiasnerven bliver klemt, kan det give symptomer lokalt, der hvor afklemningen sker, eller i nervens videre forløb ned ad benet.

Typiske symptomer kan være smerter eller irritation i ballen og/eller ned i benet, i baglåret, og sommetider også ned i underbenet og foden. Smerterne kan være fra dybe og borende til stærke og jagende. Der kan opstå en sovende/summende fornemmelse, en nedsat følefornemmelse  samt ændret kulde- og varmesans i benet

Årsagerne til iskias smerter, ondt i ballen, smerter om natten mv,

Man kan ikke afgøre årsagen til smerterne alene ud fra hvor og hvordan smerterne føles. Smerterne kan have deres udspring i det nederste af ryggen eller i musklerne i ballen, selvom det kun gør ondt i benet.  Derfor kræver iskias smerter en grundig udredning.

Som osteopat arbejder man i alle kroppens systemer, det muskuloskeletale (muskler og led), det viscerale (organer og kredsløb) og det cranio-sacrale (kraniet – rygsøjle - korsben). Det er dysfunktioner i et eller flere af de tre systemer er årsag til iskias smerter.

I det muskoloskeletate system som omhandler om muskler og led, er det typiske mekaniske problemer der er årsagen.

Det betyder at nerven kan komme direkte i klemme, eller at der er pladsmangel i et de indsnævringssteder som iskias nerven passerer. Årsager til pladsmangel kan være følgende.

• Diskus prolaps
  • Spinal stenose
  • Slidgigt
  • Spondylolistese
  • Låste lændehvirvler
  • Spændt bindevæv eller fascier
  • Knæproblemer (caput fibula)
  • Piriformis syndrom (læs senere)
  • Skævhed af bækken

Organerne involveret i fordøjelsessystemet og organerne samt blodkar ansvarlige for blodcirkulationen kan være årsagen til problemet. Derfor har osteopater stort fokus på detop dette. Dårlig blodcirkulation kan føre til iskias problemer og problemerne stammer oftest fra venøse system. Blodet vil have svært ved at komme væk fra området omkring nerven, og symptomerne vil derfor blive værre ved inaktivitet og blive bedre under aktivtiet, når venepumpen arbejder.

Hvis der er problemer i det arterielle system og der ikke kommer blod nok til området herunder især musklerne i balderegionen, vil symptomerne blive værre under aktivitet.

Det kan derfor være nødvendigt at behandle karforsyningen til området samt specifikke organer (hjerte, lunger, lever, nyrer, tarmsystem) for at forbedre deres funktion og derved cirkulationen.  - Læs mere om behandlinger af organer her.

Kranio sacral systemet kan være årsagen, eksempelvis kan fald eller slag på korsbenet medføre en skævhed der kan være årsag til afklemning. Fald og slag til hovedet eller piskesmæld vil kunne påvirke funktionaliteten af det kanio sacrale system og være årsag til irritation af nerven.

Piriformris syndrom kan behandles med osteopati

En af de mest hyppige årsager til iskias smerter er piriformis syndromet.

Det rammer bredt i befolkningen, dog hyppigst folk i 40-50’erne og sportsakive mennesker

Piriformis syndrom er en neuromuskulær problematik karakteriseret ved hofte og balle smerter. Piriformis er en muskel der udsprænger fra korsbenet og hæfter på lårbenets yderside. Funktionen af piriformis er hovedsagligt udadrotation af hoften. Musklen spiller en vigtig rolle ved stabilisering af bækkenet og hoften især ved gang, løb og sportsaktiviteter. En overbelastning af denne muskel kan føre til en opspænding og derved afklemme iskias nerven der hvor den løber forbi musklen.

Årsagen til piriformis syndrom er som oftest en mekanisk komponent (overstræk eller opspænding af musklen pga. problemer med kostbenet) og en vasculær komponent (kompression af små blodkar).

Hyppigste tegn på piriformis afklemning er:

• Smerter fra balle, hofte -og eller lænderegionen
  • Smerter når man står eller sidder længere end 15 min
  • Strålende smerter fra ballen, ned på bagsiden af låret, men ikke længere ned end knæet.
  • Føleforstyrrelser fra bagsiden af låret, men ikke længere ned end knæet.
  • Smerter der bliver bedre under gang.
  • Smerter der forværres ved indadrotation af hoften.

Det er bredt kendt, at hvis man oplever symptomer som ovenstående så skal muskulaturen strækkes ud. Det er dog vigtig at påpege, at ikke alle har en opspænding af muskulaturen, men at den ofte er på stræk og derved kan strækøvelser og massage i musklen forværre problematikken.

For at kunne sætte ind med korrekte øvelser og behandling, er det derfor vigtig med udredning.

Udredning og behandling hos osteopaten

Det er vigtigt at vide hvad årsagen til problemet er, og den kan være multifaktuel. Hos CPH Osteopati gør den mange årige kliniske erfaring, at vi er eksperter i finde årsagen til dine iskias problemer og behandle dem, uanset hvilket system der er årsagen. Vi behandler problemer lokalt, samt øger blodgennemstrømningen til det ømme område. Ofte er det nødvendigt at behandle og optimere helre blodsystemet og nervesystemet, Du kan læse om hvordan en osteopat behandler her.

Hos CPH Osteopati på Amager i København er alle vores osteopater uddanede fysioterapeuter, vi giver derfor også de nødvendige special tilpassede øvelser til dig, hvis du har iskias problemer.

Kontakt os for at høre nærmere eller booke tid her:

Rødt Flag.

Oplever du et af de følgende symptomer skal du kontakte din læge:

• Smerterne er så voldsomme, at du ikke kan bevæge dig.
  • Hvis du er følelsesløs i et område svarende cykelshorts’ afdækning
  • Hvis du har besvær med at holde på vand eller afføring.

CPH OSTEOPATI - KIRKEGÅRDSVEJ 25A, 2300 KØBENHAVN S - TLF 32 96 60 02