Knæsmerter

Vi kan fjerne dine knæsmerter

knæsmerter, ondt i knæet, løberknæ, springerknæ, knæskade, osteopati, fysioterapi, København

5 grunde til at Osteopati virker på dine knæsmerter:

• Hos CPH Osteopati har vi et ekstremt højt faglig niveau - Vores behandlere  har to statsautoriserede uddannelser som baggrund. Vi er færdiguddannede osteopater og har en professionsbachelor grad i fysioterapi.
  • Vi søger for at behandle årsagen til smerterne, ved at undersøge og behandle hele kroppen, dvs ryggen, hoften, knæ, ankel, fod, bækkenets organer, bindevæv, fascier mv
  • Vi sørger for at optimere  blodgennemstrømning til det skadede område da vi ved det er det vigtigte for hurtig heling.
  • Viinstruerer i fysioterapeutiske øvelser tilpasset til din krop og din situation, hvad end skaden skyldes.
  • Hos os er din behandling kombination af både osteopati og fysioterapi for at opnå et langvarigt resultat, så smerten ikke kommer igen.

BOOK TID ONLINE KLIK HER - ELLER RING TIL OS PÅ 32 96 60 02

Ondt i knæet og knæsmerter generelt.

Knæsmerter er en af de hyppigste skader, og det anslås, at omkring 15 % af den danske befolkning har en eller anden form for knæskade.

Typiske knæsmerter som vi ser på vores osteopati klinik i København er i forbindelse med løb og sport generelt. I Danmark løber ca. 25 % af den voksne befolkning, og 800.000 danskere får årligt en løbeskade, som medfører, at de ikke kan fastholde den aktive livsstil. Knæsmerter er en af de hyppigste løbeskader.

Knækader og smerter ses ofte  ved bøjning af knæet, men det kan også knæ smerter på ydersiden, knæ smerter på inderside eller knæ smerter bagpå knæet, knæhase smerter. Ofte er det ledbånds skader i knæet eller menisk problemer, men vi ser alle typer af knæ smerter lige fra akutte problemer som knæsmerter efter fald til ovebelastnings smerter fra knæet ved cykling eller smerter der forværres ved trappegang.

Bliv klogere på de mest hyppige knæ smerter og hvordan de behandles her:

Knæet er det største led i kroppen.

Grundet knæets position mellem hoften og foden, skal det kunne modstå store kræfter i mange retninger.

Netop derfor er knæet sårbart overfor skader, ikke kun i sportssammenhænge, men også under daglige aktiviteter.  Det anslåes at omkring 15 % af den danske befolkning har en eller anden form for knæskade. Der findes mange typer knæskader, her under  er de hyppigste beskrevet og i sidste afsnit kan du læse om hvordan man behandler knæproblemer osteopatisk.

Løberknæ behandling.

Løberknæ, runners knee, ondt i knæet, smerter på ydersiden af knæet, ondt på ydersiden af knæet, overbelastningskade knæ, knæsmerter, smerter ved løb, løbeskader. Der findes et væld af betegnelser for løbeknæ.

Knæproblemer fra et løberknæ opstår ved gentagne ensformede bevægelser i knæleddet. Især i sportgrene som cykling og løb opstår der løberknæ. Når vi bruger knæet glider det kraftige senebånd (tractus iliotibialis) hen over ydersiden af lårbensknoglen lige over knæet. Ved overbelastning kan der opstå betændelse i senen eller i den underliggende slimsæk.

Tilstanden mækes som langsomt indsættende smerter udvendigt på knæet med forværring ved tryk, udspænding af udvendige senebånd (tractus iliotibialis) og løb. Det er typisk at jo længere tid man presser sig, desto større smerte vil der opstå de efterfølgende dage.

Betændt slimhindefold (plica).

Selve knæleddet er indvendigt beklædt med en ganske tynd ledhinde. I ledhinden kan dannes 4 ledhindefolder (plica’er). Hvis der sker en afklemning af eller en blødning i slimhindefolden, vil denne blive  betændt (inflammeret) og efterhånden give smerter.

Tilstanden opleves som en trykken omkring og over knæskallen, som ofte jager.

Længere løbeture og intervaller kan give inflammation og væskeansamling i knæet. Tilstanden kan også opstå pludseligt ved bestemte bevægelser.

Hvis en flig af slimhindefolden kommer i klemme kan knæet låse, og tilstanden kan derfor ofte forveksles med meniskskader.

Springerknæ, osteopat behandling.

Vores store lårmuskel, rectus femoris, som består af 4 mindre muskler, udspringer fra hoften og fæster sig på øvre kant af knæskallen. Knæskalssenen (ligamentum patellae) forbinder den nedre kant af knæskallen med øverste forreste del af skinnebenet.

Gentagne ensformige belastninger af knæskalssenen som f.eks spring eller spark medfører mikroskopiske småbristninger ved knæskalssenefæstet på nedre kant af knæskallen.

Tilstanden opleves ved smerter under knæskallen eller ved nedre kant af knæskallen.

Tilstanden forværres ved forsat aktivitet trods smerter og opstår der efterhånden en kronisk betændelse i senen og det vil til sidst være umuligt at forsætte med aktivitet.

Generelt for knæskader og behandling.

Knæskader skyldes ofte fejlstilling i enten ankel. hofte, bækken eller ryg. Over 80% af knæskader der ikke involverer et uheld, har deres årsag i andre steder i kroppen.  Det kan i visse tilfælde også være problemer med blodsystemet (hjerte, lunger, nyrer m.m.) og fordøjelsessystemet (lever, mave, tarme m.m.) der er årsag til at knæ problemet opstår.

Disse systemer har blandt andet som hovedformål, at hjælpe med restitution og heling af skader, og fungerer de ikke optimalt, vil der værre større risiko for en overbelastning eller en kronisk inflammations tilstand. Du kan læse om hvilke teknikker en osteopat bruger her:

Osteopatisk behandling af knæproblemer tager udgangspunkt i årsagerne til smerterne som kan være multifaktuelle og derfor undersøger osteopaten hele kroppen og korrigerer der hvor det findes nødvendigt. Er du i tvivl om hvorvidt vi kan hjælpe med dine knæsmerter så kontakt os gerne i dag. Klik her:

CPH OSTEOPATI - KIRKEGÅRDSVEJ 25A, 2300 KØBENHAVN S - TLF 32 96 60 02