Nakkesmerter

Bliv fri for dine nakkesmerter med osteopati

Nakke, nakkesmerter, nakkestivhed, ondt i nakken, hold i nakken, osteopati københavn

5 grunde til at Osteopati kan fjerne dine nakkesmerter.

• Hos CPH Osteopati har vi et ekstremt højt faglig niveau - Vores behandlere har to statsautoriserede uddannelser på i alt 8,5 år som baggrund. Vi er færdiguddannede osteopater og har en professionsbachelor grad i fysioterapi.
  • Vi søger for at behandle årsagen til smerterne, ved at dybdegående at undersøge og behandle hele kroppen, dvs skulder, ryg, hofte, knæ, ankel, fod, organer, bindevæv, fascier mv.
  • Vi sørger for at optimere  blodgennemstrømning til det skadede område, da vi ved det er det vigtigte for hurtig heling.
  • Vi instruerer i fysioterapeutiske øvelser tilpasset til din krop og din situation, hvad end skaden skyldes.
  • Hos os er din behandling kombination af både osteopati og fysioterapi for at opnå et langvarigt resultat, så smerten ikke kommer igen.

BOOK TID ONLINE KLIK HER - ELLER RING TIL OS PÅ 32 96 60 02

Nakke smerter, ondt i nakken - Osteopat behandling

Lider du af nakkesmerter, hold i nakken, nakkestivhed, låsning i nakken, nakke spændinger, stramme og ømme nakkemuskler, svimmelhed , kvalme eller hovedpine, discus prolaps, whiplash (piskesmæld), så kan osteopati hjælpe dig videre.

Langt de fleste mennesker har prøvet at have nakkesmerter og undersøgelser viser at 25% af befolkningen har haft en eller anden form for nakke, skulder gener og eller smerter inden for de sidste 14 dage. Stillesiddende arbejde, for lidt motion og en stresset hverdag er nogle at de primære faktorer til udviklingen af nakkesmerter.

De typiske symptomer på nakke problemer er:

• Nakkestivhed, især om morgenen.
  • Smerter ved bevægelse af nakken.
  • Låst nakke.
  • Generel ubehag og murrende smerter i nakken.
  • Træthedsfornemmelse i nakken.
  • Kvalme
  • Skarpe smerter - især ved bevægelse.
  • Smerteudstråling til arme.
  • Smerter der trækker ned i ryggen
  • Svimmelhed
  • Migræner og hovedpiner.

Typiske årssager til smerter i nakken

• Kontor arbejde
  • Slid i nakken.
  • Statiske arbejdsstillinger.
  • Facetledssyndrom.
  • Diskusprolaps.
  • Stress.
  • Dårlig kropsholdning.
  • Dårlig fordøjelse
  • For lidt søvn
  • Ensidigt gentaget arbejde.
  • Myoser/muskelspændinger.

Nakkeproblemer kan stamme fra organerne.

Nakkesmerter er langt fra altid en lokal problematik. Det kan stamme fra vores fordøjelsessystem via vores vagus nerve. Nerven udspringer fra vores nakke (C0-C2) og dens opgave er at sikre at fordøjelsen fungerer optimalt. Nerven er dog primært sensorisk og afferent, hvilket betyder den overvåger vores fordøjelsessystem, registrerer hvordan det har det og sender disse input til vores hjerne via nakken.

Problemer med maven så som, irritabel tyktarm, oppustethed, kramper, infektioner mv. vil sende en stor mængde advarselssignaler via nerven og dette kan få nakken til at spænde op og låse og derved udløse smerter.

-Læs mere om maveproblemer her:

Nakkeproblemer og svimmelhed.

Svimmelhed stammer i mange tilfælde fra nakken. Nakkens muskulatur fungerer som stabilisatorer og effektorer for hovedet og dens bevægelser. Musklerne samarbejder med synet og hjælper til at holde hovedet i position så øjnene altid står vandret. Ved spændinger eller låsninger i nakken kan dette system komme i ubalance og øjnenes og nakkens samarbejde forstyrres således af hovedets position måske ikke længere holder øjnene er vandret. Dette kan medføre svimmelhed og ubehag ved bevægelse af nakken og hovedet og når man anstrenger øjnene.

Svimmelheden kan også skyldes pres på de blodkar og nerver der går fra nakken til hjernen. Derved nedsættes optimal blodgennemstrømning og svimmelhed kan opstå. Nakkespændinger, låsninger i nakken eller ryggen eller ubalance i bækken eller hofter kan påvirke nakken og problemet kan opstå.

- Læs mere om svimmelhed her

Nakkesmerter og hovedpine

Nakkeproblemer og smerter kan udløse hovedpine. Det sker primært via refererede nervesmerter fra muskulaturen. Hvis en muskel er øm eller spændt kan den sende smertesignaler ud i det nervesegment hvorfra den får signalet. Dette smertesignal vil sprede sig til andre strukturer fra dette specifikke segment og kan medføre hovedpine. Dette kan medføre spændingshovedpine.

Låsninger og hold i nakken kan ligeledes give smerter og medføre udstråling op i hovedet også kaldet cervicogen hovedpine.

- Læs mere om hovedpiner her

Nakkeproblemer der stråler ned i armen eller hånden.

Discusprolaps, protusioner, spinalstenose, hold i nakken og muskelspændinger kan medføre pres på de nerver der går fra nakken ud i armen. Der er nerverne fra det brachiale plexus som kan blive påvirkede og de styrer armenes og håndens bevægelser, ledstilling sans, følesans mv.

Pres på dette plexus eller nerver herfra kan medføre summende, sovende, prikkende stikkende fornemmelser samt nedsat kraft i arm og hånd.

- Læs mere om thorasic outlet syndrome her

Hvordan får man nakkesmerter væk? - Osteopatisk tilgang

En osteopat kigger helhedsorienteret på kroppen og undersøger og behandler alle kroppens systemer, muskler, led, nervesystem, organsystem, blodsystem, lymfesystem og det kranielle system.

Alle systemerne har en direkte påvirkning på hinanden og det er derfor afgørende for heling af nakkesmerter, at de samarbejder optimalt. Der kan været simple årsager til akutte smerter i nakken som kan løses på en enkelt behandling, men det er langt fra altid tilfældet og det er altid vigtigt med grundig udredning.

Osteopati behandling af nakkesmerter.

Den osteopatiske behandling har til formål:

• At finde årsagerne til smerterne og behandle disse områder mekanisk med manipulationer (knæk), mobilisering og MET teknikker.
  • At behandle strukturen der giver smerterne og sikre fuld bevæglighed.
  • At optimere blodgennemstrømingen til problem områderne. Dette gøres ved behandling af organer og blodsystemet, hjertet, lunger, åndedræt, lever, tarme, milt og nyrer er vigtige.
  • At behandle nervesystemerne via det kranio-sakale system for at skabe balance mellem vores nervesystemer for at sikre optimal restitution.
  • At optimere livsstilen, med fokus på kost, stessniveau, arbejdsstillinger og kropsholdning.

Hvordan stopper nakkesmerterne?

Det vigtigt at have en god kropsholdning og gode varierende arbejdsstillinger, for ikke at belaste nakken for ensigst,

Du bør reducere stress i hverdagen, smide overflødige kilo, spise sund, dyrke motion og få nok søvn.

Hvis din krop er i balance, vil den kunne hele sig selv.

Sørg for at lave hyppige bevægeøvelser af nakken og hold den smidig. Har du behov for hjælp til øvekser eller behandling så kan du booke tild online.