Skinnebensbetændelse

Lider du af skinnebensbetændelse?

5 grunde til at vælge CPH Osteopati

• Vi sørger for at optimere blodgennemstrømningen, så du heler hurtigere ved at frigøre arterier og nerveforsyning til området.
  • Vi søger for at behandle årsagen til smerterne, ved at behandle både, fod, ankel, knæ, hofte og ryg.
  • Vi giver de korrekte øvelser tilpasset til din krop og din situation,  hvad end du er elitesportsudøver eller motionist
  • Vi instruerer dig i korrekt belastning så du ikke får tilbagefald.
  • Vi sørger for et varig resultat så skaden ikke kommer igen via instruktion i korrekte fysioterapeutiske øvelser.

BOOK TID ONLINE KLIK HER

KONTAKT CPH OSTEOPATI 93 888 303

Skinnebensbetændelse og osteopati

Skinnebensbetændelse er en irritationstilstand der opstår omkring skinnebenet enten på forsiden eller på indersiden af skinnebenet.
Det skylders som ofte vedvarende langvarig belastning af underbenet. Tilstanden kaldes også 'shin splints' eller 'tibial stress syndrom' på engelsk.

Læs alt hvad du har behov for at vide lige her.

skinnebensbetændelse, smerter fra skinneben, øvelser, osteopati, københavn, fysioterapi

Anatomi

Lægmusklerne opdeles i 3 muskelgrupper (muskelloger) af kraftige muskelhinder (fascier). En forreste, en udvendig og en bagerste muskelgruppe (der er opdelt i en overfladisk og en dyb del). Den store bagerste muskelgruppes muskelhinde hæfter på indvendige kant af skinnebenet, mens den forreste muskelgruppes muskelhinde hæfter på udvendige kant af skinnebenet.

Symptomer på skinnebensbetændelse

Skinnebensbetændelse er en irritationstilstand af underbenets muskler, sener og/eller senetilhæftninger. Skinnebensbetændelse er en hyppig sportsskade som opstår oftest i forbindelse med løbetræning. Smerter sidder på den indvendige skinnebenskant. Forværres ved tryk, belastning (løb) og strækning i fodleddet mod modstand (flexion). Smerten er oftest lokaliseret til nederste del af skinnebenet. Af og til kan der føles en uregelmæssig knoglekant på skinnebenet.

• Smerter når man begynder på sin idræt, hvorefter smerten tager af, når man har været i gang i 10-20 minutter.
  • Smerter der sidder i læg og/eller skinneben og er værst under belastning.
  • Der kan være trykkende og tungheds fornemmelse i underbenet.
  • Ømhed langs skinnebenets inderside eller forside ved muskelhæftet.
  • Ofte vedvarende smerter efter aktivitet.

Årsager til skinnebensbetændelse og smerter fra skinneben.

Irritationen af skinnebenet skyldes først og fremmest overbelastning og ses især hos løbere.

Ofte opstår problemet, hvis man begynder at træne mere intensivt, specielt på hårdt underlag eller hvis man er startet for hurtigt op på sin træning.

Ud over belastningsgrad kan individuelle anatomiske forskelle have betydning for hvor let man kan få skinnebensbetændelse, f.eks tendens til pronation af foden (platfod)..

Det kan være biomekaniske problemer som f.eks. fejlstillinger i ankel, knæ, hofte eller bækken der er årsagen.

Dårlig blodomløb til skinnebenet er også en årsag der ofte ses. Dette vil medføre nedsat resitutionsevne, da vævet ikke modtager tilstrækkeligt med nyt blod til at regenere hurtigt nok.

Shinsplints, skinnebens smerter, skinnebensbetændelse, ondt i underbenet. Fysioterapi Osteopati i København, Amager, Køge.

Osteopatisk Behandling af skinnebensbetændelse.

Det er vigtig at bestemme årsagen til skaden, samt hvor smerterne kommer fra. Skinnebensbetændelse kan i værste tilfælde medføre træthedsbrud og derfor bør tilstanden behandles hurtigt. Behandlingen har flere formål bla..

• Rette fejlstillinger og ubalancer i ankel, knæ, hofte, bækken og lænd, da nedsat bevægelse her kan medføre overbelastning.
  • Forbedring af kredsløbet – herunder hjerte, lunger, brystkasse, mellemgulv, lever, nyrer, fordøjelsessystem og blodkar som er essentielt for optimal regenerering og restitution.
  • Forbedring af nerveforsyning til muskler, sener, knogler og tilhæftninger normaliseres med manuel behandling.
  • Træningsmængde og belastning af området skal afstemmes.

Hos CPH Osteopati er vi både uddannede osteopater og fysioterapeuter, har vi lang erfaring med behandling af alle typer af sportsskader, hvad enten der er tale om elitesports udøvere eller motionister. Vi mange års klinisk erfaring inden for træning, genoptræning og rehabilitering.

Nogle af de mest hyppige skader vi møder hos CPH Osteopati på klinikken på Amager i København kan nævnes;

Løberknæ, springerknæ, skuldersmerter , achillesene smerter, fibersprængninger, iskiassmerter, discusprolapser, rygsmerter, hofte smerter, knæ smerter, ondt i ryggen, ondt i nakken, ankel smerter, fod smerter.

Vi behandler atleter inden mange typer af sportsgrene bl.a håndbold, fodbold, badminton, svømning, løb, triatlon, cykling, mountainbike, basketball, volleyball, crossfit vægtløftning, styrketræning og bodybuilding.

Øvelser

Her er et forslag til øvelser du kan lave, hvis du ønsker at forbedre dine skinnebensproblemer og eller helt fjerne skinnebensbetændelse. Øvelserne er sammensat af færdiguddannet fysioterapeut og osteopat. Det er mange måder af forebygge og genoptræne når det kommer til skinnebensbetændelse. Dette er et forslag.

• Et bens tåhæv.
  • Hink på ujævnt underlag
  • Tå bøjning med papir
  • Foramroller på bagside af underben.
  • Stræk af læg muskulatur
Skærmbillede 2020-07-29 kl. 17.48.55